23948sdkhjf

Salget står i stampe hos Matas

Matas mærker hård konkurrence fra Normal og har svært ved at få kunderne til at bruge flere penge.

Matas kæmper med at få kunderne til at bruge flere penge i butikkerne, men til gengæld er der fremgang på nettet.

I årets første seks måneder er salget på 1621 millioner kroner, hvilket er helt uændret fra sidste år. 

Det dækker over lavere salg i de fysiske butikker, mens salget på nettet til gengæld er steget med 55 procent. Det viser kædens regnskab, der dækker over perioden april til september. 

- Vi sælger lidt mindre i kvartalet, men tjener til gengæld en spids mere. Resultatudviklingen er dermed stabiliseret for andet kvartal i træk, selv om konkurrencen er hårdere end nogensinde, siger administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i en kommentar. 

Matas' overskud er faldet en anelse i årets første seks måneder. Det lød på 107,4 millioner kroner, hvilket er et fald på syv millioner kroner sammenlignet med samme periode sidste år. 

Matas har de seneste år været under hårdt pres fra særligt kæden Normal, der har haft travlt med at åbne butikker rundt i Danmark. 

Normal sælger produkter som cremer, shampoo og deodoranter til billige penge, og det har kunnet spores i Matas' resultater, der har været på tilbagetog.

Gregers Wedell-Wedellsborg fortæller, at Matas har fuldt fokus på at blive stærkere digitalt.

Et nyligt opkøb af virksomheden Firtal Group, der har en række webshops, skal hjælpe med at understøtte den målsætning. 

Tidligere i år søsatte Matas desuden en ny strategi, hvor der over de næste fem år skal investeres 600 millioner kroner i at styrke Matas på nettet og modernisere butikkerne.

Matas har 277 butikker rundt i Danmark og en enkelt på Grønland. Kæden har omkring 2500 ansatte. 

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109